H&M lider under færre kunder i butikkerne
Svenske H&M Group har øget salget med fem procent i tredje kvartal, men kunder vil helst købe online.
Det er ikke nok, mener administrerende direktør i H&M Group Karl-Johan Persson.
- Vores stigende salg på nettet kompenserede ikke fuldt ud for faldet i butikkerne på flere af vores etablerede markeder. Det har resulteret i, at vi ikke når målet for vores overordnede salgsudvikling indtil videre i år, siger han i en pressemeddelelse.
H&M Group har en målsætning om at øge salget med 10-15 procent i 2017.
H&M Group ejer både H&M, H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday og ARKET. De fleste mærker sælger tøj, mens H&M Home sælger boligtilbehør.
Tøjfirmaet H&M er populært i Danmark, hvor det i 2016 var danskernes femte mest foretrukne netbutik.
Det er ikke kun i Danmark, at man holder af at kunne købe tøj hjemmefra. I tredje kvartal åbnede H&M for onlinemarkeder i både Filippinerne og på Cypern. Dermed har modeimperiet åbnet for otte nye markeder i løbet af 2017.
Firmaet har også åbnet flere fysiske butikker de seneste måneder. I Danmark har én ny butik slået dørene op i tredje kvartal, hvilket får det samlede antal af danske butikker op på 102.
Med fem procents stigning i indtjening kommer H&M Group op på omkring 46,1 milliarder danske kroner i tredje kvartal. Efter skat bliver det lige under tre milliarder danske kroner.
Salget i H&M Group er overordnet øget, men det sker primært på grund af internethandlen. Færre kunder køber nemlig ind i de fysiske butikker, og det kan aflæses på bundlinjen.
Karl-Johan Persson er skuffet over, at kunderne ikke i samme grad køber tøj i butikkerne.
- Det er selvfølgelig noget, som vi ikke er tilfredse med, og som blandt andet førte til, at vi gik ind i tredje kvartal med for mange varer på lager, siger han i pressemeddelelsen.
I Danmark faldt salget i tredje kvartal med to procent.
/ritzau/